tirsdag den 26. juli 2011

Lidt fotos fra Brasil

vores pool

stranden

vores gaard

ting ude i gaarden. ved ikke hvorfor jeg tog billede af det, men jeg synes det er ret fint og primitivt

hygge hos Douglas 

Mit yndlingsbillede indtil videre... ved ikke hvorfor 

Gammel for tidligt. STOP ALLE LYDENE... TAK :-)

Kan mærke jeg bliver nødt til at lave en opdatering og komme af med mine aggressioner, for der er ikke rigtig andre steder jeg kan komme af med dem.
Jeg er blevet gammel for tidligt - den mindste lyd kan irritere mig. Lige nu sidder jeg ved siden af min søster som for det første er forkølet og snottet så hun hoster hele tiden snot op, og er der en lyd jeg ikke kan klare - så er det den lyd. For det andet sidder hun ved siden af mig, og prøver at få det sidste ud af en kakao, (ligesom vi i DK har de der små skole-juice med sugerør har de det også her... med kakao selvfølgelig) - og det lyder ligesom når nogle i biografen krampagtigt forsøger at suge det sidste ud af deres sodavandsbæger, fordi popcornene har gjort deres ganer tørre som Sahara.
SAMTIDIG med dette gør hunden ude i gården, og når vores rengøringskone kommer ind, knirker døren virkelig meget. Alle disse er lyde der er ved at gå mig på nerverne - det er ligesom når folk smasker (jeg gør det også selv, men det er noget andet)

Mens jeg har skrevet dette, hvilket ca. har taget 5 minutter er min rengøringskone kommet ind 3 gange, dvs at døren har knirket 6 gange. Hunden gør igen. Jeg slutter for nu, og håber jeg ikke sprænger i luften.

Hyg!

mandag den 25. juli 2011

Tudo bem?

oi! Tudo bem?
Agora eu estou comendo de frango.  Estou comendo muito frango, aqui em Brasil.
Haha, eksperimenterede lige lidt med det brasilianske. Det går fremad, meget endda.
I går var jeg til en slags fest. Min overfor-bo hedder Douglas og ham og hans far holdt sådan noget grill, hygge. De er meget musikalske, Douglas spiller guitar og synger, og det gør hans far også, så de havde stillet forstærker og guitar og mikrofon op ude i deres baghave/lille gård, og så sad vi der og spiste grill mad, nogle drak øl, og hørte musik. Jeg prøvede også at give et dansk nummer "Malene" med Sys Bjerre, fordi det er den eneste jeg kan i hovedet (mht. akkorderne, fordi vi spillede den på Roskilde festival) og jeg tror ikke de syntes det lød skide godt. Haha.
Så gik faren ind, og vi spillede domino, og hyggede os. Der var også en brasiliansk pige der, som var 17 år. hun havde været et år på udveksling i Canada, så hun snakkede rigtig godt engelsk, meget bedre end mig, men det var rart endelig at kunne snakke engelsk med en brasilianer. Hun var rigtig sød og har lige spurgt mig over facebook om vi ikke skal finde ud af noget på et tidspunkt, så det er rigtig godt.

Jeg har det ellers super godt, alle er meget meget søde og jeg elsker at være her. Man møder hele tiden nye, og søde mennesker som alle er meget åbne og smilende og vil lære en at kende, hvilket er super rart.

Vi skal forresten flytte til en lejlighed ret snart. Der er tre badeværelser, en altan, 4 værelser, stue og et stort køkken - lidt mere end dette hus med to værelser, lille stue, køkken og badeværelse.
Der hvor vi flytter hen er der både fitness, poolborde, swimmingpool i gården, og bare generelt lidt lækrere.
Vi flytter i September, og vi var ude at kigge på lejligheden i dag - det var jeg ikke forberedt på, jeg havde ondt i maven fordi jeg snart får menstruation, og jeg ville egentlig bare hjem og slappe af. og så skulle vi se på lejlighed og bagefter lige hjem til Marianas far som boede langt væk, og så på subway og spise mad og så endelig hjem. Barbaras bedste veninde, Annete skal sove her - hun er super dejlig og var også med i lufthavnen da jeg ankom. Vi har næsten lige været nede og bade i poolen. Douglas, min overforbo spurgte om jeg ville komme over og spille guitar og synge, så det skal jeg i morgen. Hyggeligt at have lidt kontakter forskellige steder. Han er super sød, og ked af vi snart skal flytte - han spurgte om vi så kom til at ses efter jeg er flyttet, så det måtte jeg love ham at vi gør :)

Jeg savner kun min lillebror hjemme i Danmark, Felix :-)

Jeg drømte forresten at jeg spiste dansk syltetøj der hed Kærgaarden - et tegn på jeg savner dansk mad? Det vælger jeg at tro. En skive nybagt rugbrød med tykt lag dansk smør og en skive rugbrød med leverpostej og agurk, og en med selvskåret spegepølse. mums, det kunne jeg godt fortære lige nu (jeg sidder og spiser mig mæt i popcorn og parisertoast og nuggets med ketchup, ikke lige det mest nærende og sunde mad)

Jeg vil slutte for nu, håber i nyder livet, det gør jeg! Møs :)

søndag den 24. juli 2011

aflyst aftale igen...

de er gode til pludselig at aflyse aftaler. de havde allerede gjort det en gang, da de saa to dage efter gjorde praecis det samme igen.


Naa jeg har det ellers super duper godt :) Idag skal jeg ned til poolen og i aften skal jeg vist med cris og mariana over til vores overforbo (ved ikke hvad saadan noget hedder) for at hygge. han er vist 17 og rigtig flink, og saa kan han lide u2. han havde godtnok sagt det foer, men jeg fik den lige bekraeftet her i eftermiddags hvor jeg stod ude i min gaard og ligepludselig kunne hoere ""i caant liiiiiiiiive with or without yooooouuu" som broelede ud fra deres hus.


Naah men ellers er her skoent. Jeg elsker stadig brasilien, i gaar da aftalen blev aflyst havde jeg dog lige brug for at vaere alene saa jeg loeb en lille tur, men saa kom cris og vi badede i poolen, og saa kom baade mariana og ham vores overforbo, og saa blev mit humoer lidt bedre.

Nu skal jeg ned og bade i poolen igen med Barbara min elskede lillesoester.

Forresten har de ret god humor, synes jeg. Specielt Barbara og Mariana kan jeg grine rigtigt med. det er ikke typerne der har japan humor... heldigvis . kys

fredag den 22. juli 2011

oi!

hey folkens. saa det vist tid til endnu en opdatering.
i dag er det fredag, jeg har ventet paa denne dag hele ugen. hverdagene er selvfoelgelig hyggelige, men de der portugisisk timer er fandme kedelige, og vi er mange der er enige om at vi ikke laerer saerligt meget... og saa alligevel, det er sjovt hvordan jeg kan maerke at jeg forstaar mere og mere af deres samtaler.
jeg har nu vaeret her i to uger, og jeg laerer hver dag nye mennesker at kende, og det er  super dejligt. alt er stadig lutter lagkage, og jeg mener at den familie som har valgt mig er den aller bedste, og jeg synes jeg er saa heldig!
Jeg bruger altid det her billede, men det er fordi jeg synes det er suuuper godt! Det er mig, Neto og Barbara min soester. super soede mennesker! 

Jeg har ikke lavet saa meget nyt disse dage; vaeret paa stranden, vaeret til saadan noget reggae goegl og hygget med de andre! 

Jeg elsker brasilien!
kys for nu.... 

søndag den 17. juli 2011

OPdatering...

Hej allesammen :)

Først og fremmest er jeg VIRKELIG glad for at være her! Mine forældre i danmark spurgte for lidt siden hvor glad jeg, på en skala fra 1-10, er for at være her i Brasilien. Jeg svarede 12! Her er simpelthen dejligt. Vejret er dog ikke som jeg havde forventet. Det er overskyet det meste af tiden, og noglegange regner det. Heldigvis er det fordi regntiden ikke helt er slut endnu. I løbet af et par uger/en måned vil der ikke komme regn mere. Indtil januar hvor det vil begynde at regne igen.
Nå, Sao Luis er jo hovedstaden i Maranhao - en "stat" i Brasilien. Tror ikke rigtig man kan kalde det en stat, jeg har faktisk ikke så meget styr på det. Men Sao luis er skønt. Sao luis er jo somsagt en halvø. Der er to dele af Sao luis, den gamle og den nye del. Næsten alle os udvekslingsstuderende bor i den nye del, som også er den grimme (hvis du spørger mig). Dele af den er meget beskidt, og vejene er dårlige. hvis man kommer udefra Olho D' agua hvor jeg bor, og kører ind mod broen og den gamle bydel, kan man mærke hvordan alting langsomt bliver meget pænere. vejene bliver bedre og flere og flere højhuse kommer til syne. Jeg bor lidt ude af byen.. Men her er meget dejligt alligevel :-)) jeg er tæt på stranden, som desværre er lidt.... vandet er lidt grumset. der er også meget ulækkert skrald i osv, hvilket er lidt ærgerligt, for stranden er meget bred og meget flot, så vandet ødelægger det lidt.

Nå jeg vil prøve at gengive dag for dag hvad der er sket:

DAG 1: da jeg ankom::

Jeg trådte ud af bussen der kørte os fra lufthavnen til baggagebåndet. Lige da jeg trådte ud af bussen, kunne jeg på den anden side af nogle glasdøre se et stort lyserødt skilt, hvorpå der stod "Velkomen Signa" (den der stavefejl er bare SÅ cute). Da jeg så det, fik jeg det største sug i maven. Jeg tænkte "hvad fanden har jeg rodet mig ud i" samtidig med jeg tænkte "det her er det bedste jeg har gjort i mit liv"... Da jeg kom ud, blev jeg overfaldet af kyssende og krammende mennesker. Jeg fik blomster og tshirt og og der blev taget billeder. Alle var SÅ søde og jeg følte mig virkelig velkommen lige med det samme! 
Så kørte vi i bil hjem, det var lidt mærkeligt.. Jeg kan ikke sproget på nogen måde, og de kan kun meget lidt engelsk. Så vi hørte musik, og jeg sugede alle de nye indtryk til mig. vi kørte i lang tid, forbi høje og faldefærdige lejlighedsbygninger og hver gang frygtede jeg at de ville stoppe, for jeg havde regnet med at det var lejlighed jeg skulle bo i. Men vi kom til et lille lukket område, hvor min mor (brasilianske mor) kørte ind. Hele bilturen var jeg meget stille, og lidt genert. Jeg turde ikke sige noget, tror jeg, det hele var meget overvældende samtidig med at jeg var sindssygt træt. 
Men da jeg kom ind var huset fyldt med en masse mennesker, som alle sagde hej til mig. Min familie spurgte om jeg var sulten og om jeg ville have et bad, så jeg tog et hurtigt bad (koldt bad. De har ikke varmt vand) og kom derefter ud for at spise noget af det mad de havde lavet. jeg kunne ikke rigtig lide noget af det, men jeg lod som om fordi jeg ikke turde sige jeg ikke kunne lide det. Da jeg var færdig med at spise gik vi ind på mit nye værelse og snakkede, jeg tror vi var omkring 10 mennesker eller sådan noget. Alle var meget søde og opmærksomme på mig, og der var heldigvis en dreng (ricardo) som kan engelsk, så han kunne oversætte det meste. Jeg havde købt noget dansk lakrids og chokolade som jeg gav dem. De kunne ikke lide lakridsen, men chokoladen elskede de.
Bagefter viste de mig området jeg bor i. der er en pool, den er faktisk ret lækker, så er der en legeplads og en boldbane. Det er et dejligt lille lukket område jeg bor i. Gode faciliteter osv.

Så gik vi hjem på værelset igen og snakkede til ved 9 tiden tror jeg, hvor de til sidst måtte have kunnet mærke på mig at jeg var meget træt… Så smuttede folk, og jeg gik I seng. Glad og meget tilfreds, det havde virkeligt været en fantastisk dag for mig.

Jeg kunne også rigtig godt lide at min mor holdt sig lidt I baggrunden; hun smilede bare lidt til mig engang imellem, når jeg ikke forstod hvad nogle sagde. Jeg tror hun gerne vil have jeg skal falde til med venner først osv. Men hun er simpelthen et rart væsen, meget nede på jorden og ligetil! Det kan jeg rigtig godt lide!

Dag 2:
Vi har en hel dag inden de tre introdage starter. Jeg vågnede meget sent. Lige da jeg sad og spiste morgenmad kom Neto og Juliana ind ad døren. Da jeg havde spist, gik vi ned til poolen og spillede volley og badede, det var superdejligt. Om aftenen tog mig, Juliana, Cristiano (Marianas kæreste), Mariana, Barbara og mor ind I et shoppingcenter. Jeg skulle have nogle forskellige ting som jeg manglede. Jeg fik købt en mascara til næsten 500 kroner (jeg anede ikke hvor meget det var, jeg kunne ikke huske hvor meget Brasilianske Reais stod I, I danske penge), nogle klip klappere, og noget shampoo. Så gik vi hen og spiste aftensmad på noget der hedder Bob’s som er en efterligning af Mc Donalds. Det var fint nok – mens vi sad og spiste kom August og Rasmus (to danske udvekslingsstudenter) og deres familier. Det var rart endelig at kunne snakke dansk og ikke skulle koncentrere sig om portugisisk hele tiden. Jeg fik også købt et brasiliansk simkort, så min telefon kan virke hernede.
Det var super hyggeligt at være I centeret – mig og Juliana gik rundt sammen, og vi kunne grine af de samme ting, det var som om vi havde kendt hinanden I mere end bare en dag.

Da vi kom hjem snakkede vi lidt og så skulle jeg sove.

Dag 3:
I dag var der infomøde. Det var kedeligt, vi fik en masse informationer – det fedeste var da vi hørte music og skulle lære at danse. Jeg havde lidt frygtet det, men det var rigtig hyggeligt og man kom I godt humør af det, fordi man havde siddet stille så længe og hørt på kedelige informationer og regler.
Så blev jeg hentet af Barbara og mor og vi spiste på noget der hedder Giraffas.
Da jeg kom hjem havde Juliana ventet på mig hele dagen, hun er simpelthen SÅ sød! Hun er forresten 16 år ligesom mig. Vi snakkede, og hun sov også hos os!

Dag 4:
Infomøde igen.
Vi spiser forresten gratis på restaurant, når vi er til infomøde, det er lækkert og jeg behøves ikke at bekymre mig om, om jeg kan lide maden.
Vi fik flere informationer og så gik vi ned for at se solnedgangen. Jeg lærer de andre udvekslingsstuderende bedre at kende, og de er så søde!
Mor, Barbara og Juliana hentede mig. Vi kørte I supermarkedet hvor jeg, god til portugisisk som jeg er, bedte om yoghurt med kylling da de spurgte mig hvilken slags yoghurt jeg kunne tænke mig.
Jeg tør snakke portugisisk nu, ikke som I starten hvor jeg var bange for at sige noget forkert. Jeg prøver bare, og vi fik allesammen et godt grin, da de (flade af grin) fortalte mig at frango altså er kylling og ikke jordbær. Jeg formåede forresten også at stille mig op I en kø I supermarkedet, som var for gamle og gravide. Det gik ikke skidegodt for mig, men vi griner bare af det! J

Da vi kom hjem spiste jeg noget frugt, de andre spiste pizza, og så kom vi på stranden hvor jeg fik kylling og salat.

Det er meget sjovt hvordan ingen I min familie spiser salat. Jeg bestilte en burger med salat, og så var de sådan: spiser du det der salat?

De spiser så meget usundt, min søster kom ind med en bøtte nutella og to skeer. Så var der åbenbart serveret… ad! Jeg kan ikke engang lide Nutella.

Nå, Juliana sov her igen. Hun er altså sød!

Dag 4:
National park dag. Jeg skulle op kl. 6:30, fordi jeg skulle være ved Via mundos office kl. 7:30. Vi kørte I bus I 4 timer tror jeg for at komme til nationalparken. Først kom vi til et sted hvor vi spiste frokost på en restaurant. Så skulle vi tage sådan nogle seje biler for at komme ud til selve parken (ørkenen). Det var så sjovt at køre I de der biler. Vi kørte igennem sand og store “søer” med vand der lignede smeltet chokolade, så mørkt og tykt var det. Og hjulene kom helt under vandet, og nogle gange røg vandet helt op på “dækket “ hvor vi sad. Det var skide sjovt!
Det er en kæmpe ørken derude, hvor der samler sig regnvand nede I dalene. Så alt er helt hvidt (af sand) og så er der de der helt blå vandsamlinger, man kan bade I. det var så flot. Man kunne løbe ned af sandbakkerne og ned I vandet, det var mega sjovt!

Der var vi I et par timer og så tog vi hjem igen. Vi var først hjemme kl. 11, så jeg var så træt da jeg endelig kom hjem. Og sov

 Dag 5:
I dag. Søndag og fridag. Jeg vågnede og skypede lidt med mine forældre, men så kom hele familien (tanter, kusiner, bedsteforældre) væltende med en kæmpe pose levende krabber. Jeg tog et bad og snakkede lidt med familien, og faldt så I søvn på sofaen til noget tv, hvor min søster og mor vækkede mig og “bar” mig ind I deres seng så jeg kunne sove videre. Da jeg vågnede igen var der frokost tid. Det smagte meget godt, grillet kylling og fisk og ris! Mmhhm..

Efter det tog vi på stranden, sad på en café og hørte music og drak cola. Jeg smagte en musling, den var væmmelig og hele familien grinede da de så mit ansigtsudtryk lige da jeg havde den der slimede masse I munden..

Det var første gang på stranden, og vandet var meget varmt, men igen: beskidt L

Efter stranden tog vi hen til et sted hvor de spillede reggae. Her var Ricardo, som jeg også mødte den første dag. Han er simpelthen også bare sød. Juliana skulle lave familie ting så hun kunne desværre ikke komme med. Jeg mødte også Rasmus og en tysker og en svensker på stedet. Jeg snakkede meget med Rasmus men også meget med Ricardo, han kan jo engelsk – han er sjov, og blev vist lidt fuld, så han fjollede rundt.
Jeg mødte en masse sjove mennesker, og Rasmus familie er rigtig sød!

Vi var hjemme halv 12, og nu må jeg slutte for jeg er træt.

Det er I store træk det jeg har foretaget mig. Jeg ville gerne oplyse alle detaljer, men det er der ikke tid til. Min pc går snart ud.

Jeg elsker jer allesammen, Brasilien er SÅ fedt.

Kys

Ps. Vi har både hund og rengøringskone.!                

torsdag den 14. juli 2011

opdatering

saa er jeg her igen. klokken er 07.47 og jeg skal snart ud af doeren.
Jeg er saa glad. De sidste par dage har vaeret helt fantastiske og alle er virkelig soede.
D. 12., dagen hvor jeg kom blev jeg taget saa godt imod. Jeg blev saa koert hjem til huset hvor der var endnu flere mennesker end dem som havde taget imod mig i lufthavnen. Vi spiste Brasiliansk mad og snakkede *selvom jeg ikke rigtig kunne vaere med* og bagefter viste alle mine nye venner mig omraadet vi bor i. Der er pool og en legeplads til boernene.
Saa gik vi hjem igen, men jeg var sindssygt traet saa efter ca. to timer paa vaerelset maatte jeg sove, men der var nogle allerede gaaet.
Da jeg vaagnede op naeste morgen var klokken omkring 11. Da jeg sad og spiste morgenmad kom Neto og Juliana og vi gik ned til poolen for at bade, med barbara og mariana og hendes kaereste. Bagefter gik vi hjem igen.
JEg gider ikke skrive mere, men hey tjek min facebook der er billeder!!!!

onsdag den 13. juli 2011

Min nye familie.

Så er jeg nu vågnet efter den første nat i mit nye hus, i min nye familie, i mit nye land. What the fuck!
I går var noget nær den bedste dag jeg nogensinde har oplevet. Jeg stod ud af bussen der skulle køre os fra flyet til der hvor man henter sin baggage. Da jeg stod ud af bussen stod alle familierne og råbte med skilte osv. Næsten forrest stod min familie med et stort lyserødt skilt hvorpå der stod "Velkomen Signa" (læg mærke til stavefejlen)
MIn søster har lige spurgt om jeg vil have morgenmad så jeg kan ikke skrive mere. Men jeg ville gerne. Der er så meget at fortælle og jeg er ikke et sekund i tvivl om at det bliver et godt år og at det her er den bedste beslutning jeg har taget :)