Så er det vidst blevet tid til endnu et indlæg! J
Jeg har det stadig lækkert, havde dog en lille nedtur her i weekenden fordi jeg var blevet lovet nogle ting som ikke blev overholdt, hvilket jeg synes sker tit, så bægeret flød over, og så var huset bare fyldt med mennesker jeg skulle spille glad overfor, hvilket var svært fordi jeg i forvejen var i dårligt humør så det ødelagde bare mit humør endnu mere. Men nu er jeg tilbage i den glade bane, skolen og vennerne gør mig bare så glad. Jeg føler mig så godt tilpas i skolen, jeg kan altid bare gå hen til folk og snakke, hvis dem jeg ikke hænger ud med, lige er der. Jeg har heldigvis fået nogle tætte pigevenner på skolen, hvilket jeg synes er meget vigtigt. Vi er 5 piger der hænger meget sammen, men generelt er der ikke de vilde kliker på skolen – det er så befriende! Ikke mindst når jeg, på nogle punkter, har været vant til at alt er delt meget op i kliker og at nogle typer ikke kan hænge med nogle andre, på min danske skole. Her er det helt anderledes, alle kan snakke med alle; og ikke mindst bliver ingen fravalgt pga. Udseende. Jeg ved det lyder dumt, men i Danmark har jeg været vant til at nogle har været forhåndsfravalgt (wow det var et ord!) pga. Udseende! Her kan en grim pige sagtens score en flot dreng, og omvendt – hvilket er SÅ dejligt at se! (det kom til at lyde som en klage mod min gamle skole og omgangskreds I Danmark, eller det kom til at lyde lidt forkert og negativt, men sådan er det nu engang det er her!)
Nå, vi har test i den her uge i skolen. Via Mundo siger vi skal møde op, men lærerne på skolen er vist ret ligeglade med mig og de fleste har rynket lidt på næsen og spurgt om jeg også skulle have en test, jeg forstår jo ikke noget. ”det kan da ikke være så svært” tænkte jeg, jeg ved ikke om jeg havde regnet med at det ville være på samme niveau som min portugisiskbog fra via Mundo (som sikkert er på 2. Klasses niveau), men det er fandme svært. Ikke engang matematik er let; de bruger nogle andre ord, kan ikke finde ud af at forklare det men sådan noget Cos og Sen osv., og det har jeg intet lært om i Danmark + at opgavebeskrivelserne er på portugisisk! Yeh! Har haft biologi, matematik, portugigisk, historie og spansk. Hvordan skulle jeg dog kunne spansk – på portugisisk. Der har jeg absolut ingen chance. Nå, men jeg troede jeg i det mindste ville have en chance i portugisisk testen, men come on Signa – hvor naiv har jeg lov til at være? Testen er beregnet til 16 årige, som har kunnet tale portugisisk i næsten hele deres liv. Jeg har kendt til sproget i et halvt år ca., og regner med at kunne svare på en test om portugisisk og sætningskonstruktioner. For det første skal jeg oversætte opgavebeskrivelsen med en ordbog med kæmpe mangler, for derefter at forholde mig til noget om kasus og sætningskonstruktioner i en portugisisk sætning – noget jeg ikke engang har lært på dansk endnu. Plus at man i Brasilien konstruerer sætning anderledes i Danmark, altså der er omvendte ordstillinger i sætninger, f.eks. hvis man skal sige en tyk pige, så skal man sige menina gorda (pige tyk). Altså først substantivet og derefter adjektivet. Og oveni i det har de et helt fag hvor de udelukkende lærer om hvordan man konstruerer sætninger. Og oveni det hele kom elever på min egen alder helt stressede, enkelte grædende, ud af test lokalet fordi testene er svære! Jeps et langt og lækkert indlæg om testene i skolen. De er svære og jeg forstår hat af dem. Men ja, jeg overlever jo nok. Jeg kan bare gå rundt og chille på skolen mens de andre har test, så det er meget rart! J
Jeg har det stadig lækkert, havde dog en lille nedtur her i weekenden fordi jeg var blevet lovet nogle ting som ikke blev overholdt, hvilket jeg synes sker tit, så bægeret flød over, og så var huset bare fyldt med mennesker jeg skulle spille glad overfor, hvilket var svært fordi jeg i forvejen var i dårligt humør så det ødelagde bare mit humør endnu mere. Men nu er jeg tilbage i den glade bane, skolen og vennerne gør mig bare så glad. Jeg føler mig så godt tilpas i skolen, jeg kan altid bare gå hen til folk og snakke, hvis dem jeg ikke hænger ud med, lige er der. Jeg har heldigvis fået nogle tætte pigevenner på skolen, hvilket jeg synes er meget vigtigt. Vi er 5 piger der hænger meget sammen, men generelt er der ikke de vilde kliker på skolen – det er så befriende! Ikke mindst når jeg, på nogle punkter, har været vant til at alt er delt meget op i kliker og at nogle typer ikke kan hænge med nogle andre, på min danske skole. Her er det helt anderledes, alle kan snakke med alle; og ikke mindst bliver ingen fravalgt pga. Udseende. Jeg ved det lyder dumt, men i Danmark har jeg været vant til at nogle har været forhåndsfravalgt (wow det var et ord!) pga. Udseende! Her kan en grim pige sagtens score en flot dreng, og omvendt – hvilket er SÅ dejligt at se! (det kom til at lyde som en klage mod min gamle skole og omgangskreds I Danmark, eller det kom til at lyde lidt forkert og negativt, men sådan er det nu engang det er her!)
Nå, vi har test i den her uge i skolen. Via Mundo siger vi skal møde op, men lærerne på skolen er vist ret ligeglade med mig og de fleste har rynket lidt på næsen og spurgt om jeg også skulle have en test, jeg forstår jo ikke noget. ”det kan da ikke være så svært” tænkte jeg, jeg ved ikke om jeg havde regnet med at det ville være på samme niveau som min portugisiskbog fra via Mundo (som sikkert er på 2. Klasses niveau), men det er fandme svært. Ikke engang matematik er let; de bruger nogle andre ord, kan ikke finde ud af at forklare det men sådan noget Cos og Sen osv., og det har jeg intet lært om i Danmark + at opgavebeskrivelserne er på portugisisk! Yeh! Har haft biologi, matematik, portugigisk, historie og spansk. Hvordan skulle jeg dog kunne spansk – på portugisisk. Der har jeg absolut ingen chance. Nå, men jeg troede jeg i det mindste ville have en chance i portugisisk testen, men come on Signa – hvor naiv har jeg lov til at være? Testen er beregnet til 16 årige, som har kunnet tale portugisisk i næsten hele deres liv. Jeg har kendt til sproget i et halvt år ca., og regner med at kunne svare på en test om portugisisk og sætningskonstruktioner. For det første skal jeg oversætte opgavebeskrivelsen med en ordbog med kæmpe mangler, for derefter at forholde mig til noget om kasus og sætningskonstruktioner i en portugisisk sætning – noget jeg ikke engang har lært på dansk endnu. Plus at man i Brasilien konstruerer sætning anderledes i Danmark, altså der er omvendte ordstillinger i sætninger, f.eks. hvis man skal sige en tyk pige, så skal man sige menina gorda (pige tyk). Altså først substantivet og derefter adjektivet. Og oveni i det har de et helt fag hvor de udelukkende lærer om hvordan man konstruerer sætninger. Og oveni det hele kom elever på min egen alder helt stressede, enkelte grædende, ud af test lokalet fordi testene er svære! Jeps et langt og lækkert indlæg om testene i skolen. De er svære og jeg forstår hat af dem. Men ja, jeg overlever jo nok. Jeg kan bare gå rundt og chille på skolen mens de andre har test, så det er meget rart! J
Ligenu sidder jeg i hængekøjen der er slået op i mit værelse, hører musik, og venter på at internettet virker så jeg kan udgive dette indlæg og lægge billeder ind på facebook! Senere i dag skal jeg løbe med min søster og min bror og i morgen er der håndbold på skolen, hvor jeg har tænkt mig at overvære en træning. Så, lige i starten af min skolegang, en håndbold kamp – jeg har aldrig set værre håndbold. Det var ikke engang håndbold. 12 piger der løb efter en bold, det lignede ikke nogle af dem havde faste pladser hverken i forsvar eller angreb, og jeg var helt chokeret; ”spiller man håndbold sådan i Brasilien?” jeg tror ikke de forstod mit spørgsmål, de sagde nemlig bare at holdene var dårlige, så jeg vidste ikke om det var pga. De slet ikke spillede rigtigt eller om de bare mente at de var dårlige til selve håndbolden! (ham jeg spurgte spiller selv håndbold så jeg spurgte ikke en uerfaren) Men nu må jeg se, de siger Batista (min skole) har det bedste hold, så det kan jo være dem jeg så bare var nybegyndere, men det var altså foruroligende, det var ikke noget i nærheden af håndbold! Jeg må også se at få gjort noget ved det svømning, men det er betaling! Janne var med sin familie til noget ”svømmeprøve” og hun sagde at de ikke var særligt gode, at de ikke engang vidste hvad de forskellige svømmestile hedder, så det er foruroligende, men heldigvis er det ikke en holdsport, så jeg kan måske bare ligge og padle frem og tilbage. Jeg fortalte mine veninder i skolen at jeg ville starte med svømning og så spurgte de om jeg vidste hvordan man gjorde, så blev jeg helt chokeret. Håber ikke svømning er sådan noget lær at svømme noget. Kunne lige se mig selv ligge og lære hvordan man svømmer brystsvømning med mavebælte, plade og badehætte fordi jeg ikke kan forklar på portugisisk at jeg godt ved hvordan man svømmer! Haha.
Nå sproget går rigtig meget fremad, jeg forstår rigtig meget, dog er jeg dårligere når jeg selv skal snakke og aller dårligst når jeg skal stave, hvilket irriterer mig fordi jeg ikke selv kan klare når folk staver indlysende forkert! Men jeg har indset jeg selv er blevet til sådan en – både på portugisisk og desværre også engelsk (og sikkert også dansk). Jeg opdagede en R-fejl i min mail til min mor her for lidt siden, en fejl jeg er ALLERGISK overfor – det var pinligt og undskyld hvis der også er nogle i den her tekst. Lad os bare sige det er fordi jeg skal koncentrere mig så meget om det nye sprog at jeg glemmer lidt andre steder! Så er det en lovlig undskyldning.
I morgen har jeg for resten engelsk test, jeg dræber lidt dem der har lavet testen hvis opgavebeskrivelserne er på portugisisk. Jeg synes undervisningsformen i engelsk er latterlig hernede. De lærer alle reglerne, alt grammatikken og det er da meget fint, men de lærer bare ikke at snakke. Der er aldrig samtale øvelser, kun øvelser hvor læreren siger et ord og så skal eleverne udtale det ligesom ham. Desuden har de kun en lektions engelsk om ugen, no wonder at de er så dårlige til sproget!
Jeg bliver helt glad når jeg tænker på at jeg kan et sprog flydende, et andet sprog (engelsk) på et meget godt plan så jeg kan have gode indholdsrige samtaler, et tredje sprog (tysk) hvor jeg ville kunne begå mig i Tyskland på caféer og bede om vej etc., og snart et fjerde sprog helt flydende! Det er ret cool. Desværre er mine tysk-skills ved at forsvinde, når jeg for sjov skal prøve at snakke tysk med nogle af de andre udvekslingsstuderende fra Tyskland, blander jeg mega meget portugisisk ind i det jeg siger! Øv.
Her er dejligt og jeg er glad, fik hævet mine penge i dag, så nu ligger der en mindre formue i mit klædeskab. Jeg har købt en hårfarve, og nogle toilet sager og så delte mig og min lillesøster nogle popcorn og en sodavand i centret mens vi ventede på vores bror skulle hente os i bilen. Det er hyggeligt at have noget alene tid med min søster hvor vi laver andet end at være derhjemme og kede os. Efter skole i dag blev vi kørt hjem til min søsters far, men der var ingen der åbnede da vi ringede på, så vi besluttede at gå over og hæve penge til mig og så tage ud og spise et hyggeligt sted – men så da vi stod i midtergangen på vejen kiggede min søster tilbage på hendes fars hus og så stod hans husholderske i døren, så vi gik ikke ud og spiste et hyggeligt sted alligevel – øv. Det kunne ellers have været rigtig hyggeligt at have søster tid! Men heldigvis fik vi det lidt i centret da vi købte ind!
Her er ikke helt ufarligt som Explorius havde reklameret med – generelt synes jeg de har pyntet lidt på hele Brasilien projektet; der blev lovet over middelklasse familie, sikkert område og på egen skole osv. Ingen af de ting passer; i bussen må man ikke gå helt tilbage, for der er farlige mænd der både kan stjæle dine ting og med pistoler. Da jeg stod på hovedstationen for busser med min ven Ricardo, sagde han pludselig ”if I say run, just run” and I was like; ”why? What could happen?” og så sagde han ”oh nothing. Just so you know! But don’t worry!”. Jamen okay jeg er da helt rolig nu, min ven. Desuden kan man sagtens blive røvet på gaden, og da jeg sad med min ipod i bilen og vinduet rullet ned sagde min bror til mig at jeg skulle rulle op, eller gemme Ipod’en væk, for der kunne komme en hånd ind og stjæle den når vi holdt stille! Og sidst men ikke mindst er der, på alle parkeringspladser stort set, en mand eller to der går rundt og holder øje. Jeg ved ikke præcis hvad de laver, men de skal i hvert fald have penge når man kører igen for ellers skyder de på bilen! Jeg har prøvet at kigge efter om de har pistoler i baglommen og det har de altså ikke, men de er i hvert fald på en eller anden måde farlige hvis de ikke får penge!
Så er vi også startet på det der Volunteer projekt, hvor vi skal arbejde på et børnehjem. Jeg var desværre ikke til mødet i Via Mundo, da de havde sagt det var søndag til os i en mail og derefter ændrede det til fredag. Det fik jeg først af vide om fredagen hvor vi allerede havde andre planer, så jeg kunne desværre ikke komme men mig og Samara (en anden udvekslingsstuderende fra Danmark) har aftalt at snakke med Via Mundo på torsdag og melde os på, det kan vi nemlig godt! Men en del af det projekt er at samle penge ind fra alle venner og bekendte; i skolen, i familien osv. Så man til børnene på børnehjemmet kan købe stole, borde, etc. Til dem. Jeg har snakket med nogle af de andre om det, og vi har måske tænkt os at oprette en facebookgruppe hvor vi inviterer alle vores facebook venner og så skriver et kontonummer hvor man vil kunne overføre penge til hvis man vil hjælpe – og så opdaterer vi engang i mellem om hvordan det går med indsamlingen, og hvad pengene præcist er blevet brugt til og billeder osv. Men det kommer i sikkert til at høre meget mere om, men nævner det bare lige her så i kan begynde at tænke over om det er noget i vil! J
Er begyndt at være træt af at folk snakker om mig, når jeg godt kan forstå dem. Min mors bror er på besøg her, og han er bare RIGTIG god til at synes det er sjovt at jeg ikke forstår noget som helst, og også god til at snakke om mig, fordi han tror jeg ikke forstår noget. I morges stod vi i køkkenet og jeg skulle finde noget morgenmad, og min mor spørger så om jeg vil have chokoladekage. Jeg svarer nej, hvortil min mors bror siger ”ah hun kan ikke lide chokoladekage, hva?” henvendt til min mor omkring mig – inden min mor når at svare siger jeg på portugisisk; ”jo, HUN kan godt lide chokoladekage, vi har det også i Danmark. Det er bare morgen, og jeg vil ikke spise kage om morgenen”. Håber den fes ind, at jeg syntes det var irriterende at han skulle omtale mig som HUN når jeg stod lige ved siden af. Det undrer mig at han bliver ved med det, for jeg har efterhånden mange gange vist at jeg godt forstår hvad han siger, når han snakker om mig når jeg er der.
Nå nu er vores hund løbet væk, mig min søster og bror er lige kommet hjem fra Subway (en sandwich bar) og så er hunden løbet, min søster er i krise og ude at lede efter den, og de andre er stort set ligeglade med den. Den har ikke det fedeste liv her i huset, så jeg tror at hvis de fanger den, har den haft den bedste halve time af sit liv UDENFOR huset. Nå, men jeg fik høfeber af den hængekøje så jeg foreslog vi gik ud og spiste for der var ikke noget mad i huset, og Subway er faktisk noget af det mad man ikke føler sig 100% usund efter – en sandwich af mørkt brød med kylling, salat, tomat, og creamycheese – tror ikke det er så usundt igen. Eller i hvert fald ligeså usundt som hvad jeg havde kunnet få her i huset. De har ikke fundet hunden, og min søster virker ikke så kriseramt længere, måske er det bedst den bare er væk! Vi skal se en film nu og måske farve mit hår senere, løbeturen blev ikke til noget i dag, men måske i morgen!
Øv, når jeg er den eneste der har penge på min tlf. Bliver jeg udnyttet lidt meget groft. Folk skal hele tiden lige låne telefonen og ringe, øv, for det er fandme dyrt at tanke op på telefonen hele tiden.
Nå, internettet virker stadig ikke og jeg har ikke så meget mere at skrive om tænker jeg. Jeg tror jeg vil tage en lille lur eller gå ud og snakke med de andre, selvom jeg er ret træt! Men kan i hygge jer? Det gør jeg nemlig.
Knus og kys fra Signa!
Knus og kys fra Signa!